تأثير التسويق الريادي في تعزيز الميزة التنافسية المستدامة دراسة استطلاعية لعينة من موظفي شركة زين للاتصالات

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

امير غانم العوادي

Abstract

المستخلص. تهدفت هذه الدراسة للتعرف على الدور الذي يلعبة التسويق الربادي بوصفه المتغير المستقل في تعزيز الميزة التنافسية المستدامة بوصفها المتغير المعتمد في شركة زين للاتصالات. وقد سعت الدراسة الى بيان التأطير المفاهيمي النظري لمتغيراتها وتوضيح الجانب الميداني المتمثل بالامكانيات المتوفرة في المنظمة قيد الدراسة من تطبيق مفاهيم التسويق الريادي والدور الذي يؤدية من اجل تعزيز الميزة التنافسية المستدامة للمنظمة المبحوثة. وقد تم بناء مخطط افتراضي من اجل تحقيق اهداف الدراسة ليوضح طبيعة العلاقة بين متغيرات الدراسة وابعادها وبالتالي نتج عنة فرضيتان رئيستان وانبثق عن كل فرضية اربع فرضيات فرعية من اجل اختبار علاقات الارتباط والاثر بين متغيرات الدراسة.وكانت الاستبانة هي الاداة الرئيسة لجمع المعلومات بالاضافة الى المقابلات الشخصية وتم استخدام برنامجي Microsoft Excel  و SPSS من اجل استخراج النتائج واختبار العلاقات بين متغيرات الدراسة. وقد اثبتت الدراسة بان هناك علاقة ارتباط ات دلالة احصائية بين التسويق الريادي وتعزيز الميزة التنافسية المستدامة وكذالك اثبتت الدراسة بوجود علاقة تاثير للتسويق الريادي بابعادة على تعزيز الميزة التنافسية المستدامة في المنظمة المبحوثة.


Abstract.This study aimed to identify the role played by Entrepreneurial marketing as an  independent variable in promoting sustainable competitive advantage as its considered the approved variable in Zain Telecom.  As well as this studyAim to explain the theoretical conceptual framework for its variables and to clarify the field aspect represented by the available capabilities in the organization under study from applying the concepts of entrepreneurial marketing and the role that plays in order to enhance the sustainable competitive advantage of the researched organization. A hypothetical scheme was built in order to achieve the objectives of the study to clarify the nature of the relationship between the variables of the study and its dimensions and consequently two main hypotheses resulted and  from each of them, four sub-hypotheses as well resulted , in order to test the correlations and impact between the study variables. The questionnaire was the main tool for collecting information in addition to personal interviews. Microsoft Exce and SPSS programs were used to extract results and test the relationships between study variables. The study demonstrated that there is a correlation of statistical significance between entrepreneurial marketing and the promotion of sustainable competitive advantage, as well as the study demonstrated the existence of a relationship of entrepreneurial marketing effect to the promotion of sustainable competitive advantage in the researched organization.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
العواديا. (2020). تأثير التسويق الريادي في تعزيز الميزة التنافسية المستدامة دراسة استطلاعية لعينة من موظفي شركة زين للاتصالات. Warith Scientific Journal, 2(1), 1-20. Retrieved from http://wsj.uowa.edu.iq/index.php/warith/article/view/39