دور التقاسُم المعرِفي في إدارة معرِفة الزبون بَحث إستطلاعي لعينة مِن العاملين لدى شَركة أسيا سيل للهاتف النقال في العراق

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

أمجد حميد إسماعيل

Abstract

المستخلص. يُعد التقاسُم المعرِفي واحِدة من أهم الأدوات الحديثة التي تعتمِدُها مُنظمات الأعمال بغية تحقيق النجاح والإستمرار في مُواجهة منافسيها وذلك عِبر التشخيص الدقيق والسريع للتغيرات البيئية والإستجابة لها بسرعة والتي تعتمد على مُشاركة الكُل بالمعلومات لإنجاز الأعمال المُتعلقة بالتطور والتحسين المستمر بغية الوصول إلى أعلى معدلات الأداء والتنافس.يستند البحث الحالي على متغيرين يتفاعلان فيما بينهُما ليُشكلان الاطار الفكري لهُ هما كُل مِن ( التقاسُم المعرِفي وإدارة معرِفة الزبون ), إذ تضمن البحث عِبر جانبيه النظري والعملي التغطية للمشكلة, حيث استعان الباحث لذلك بالمتوافر من المعلومات في المصادر العلمية المتاحة, من جهة وكذلك على الفرضيات المعتمدة عبر التحليل والتفسير لتشخيص علاقات الارتباط بين متغيرات البحث أولاً وعلاقات التأثير بينهما ثانياً, حيث تبنى الباحث أسلوب العينة العمدية بغية الحصول على البيانات المطلوبة, من خلال استخدام استمارة استبيان أُعِدت لِهذا الغرض, وذلِك باعتماد أساليب إحصائية لتحليل تلك البيانات والتي يوفرها برنامج   ( SPSS V.18 ) إلى جانب اعتماد الباحث المنهج الاستطلاعي لتحليل المُشكلة.توصل الباحث إلى وجود علاقات ارتباط وتأثير بين متغيرات البحث لعينة البحث والبالغ عدده ( 78 ) , لذلك فقد تم تأشير مجموعة من الاستنتاجات كان أهمُها انخفاض مستوى الارتباط والتأثير بين مُتغير التقاسُم المعرفي بأبعاده الثلاث ومُتغير إدارة معرِفة الزبون عِبر بُعد  ( المعرِفة حول الزبون ) وهذا ما أشارت إليه مُعامِلات الارتِباط  وقيمة T المحسوبة لها في الجدول ( 3 ) و ( 4 ), أما أهم ما قدمه البحث مِن توصيات للشركة المبحوثة فهي تتمثل بضرورة زيادة الاهتمام بالمعرفة حول الزبون كونها إحدى أبعاد إدارة معرِفة الزبون المُهمة لإنجاح عملية التقاسم المعرفي مع زبائنها.


Abstract. Knowledge sharing is one of the most important modern tools adopted by business organizations in order to achieve success and continue to face their competitors through accurate and rapid diagnosis of environmental changes and respond quickly to them, which depends on   sharing of all information to get the work done. Related to continuous development and improvement in order to reach the highest performance and competitiveness rates .The current research is based on two variables that interact between them to form the intellectual framework for them, both ( knowledge sharing and the customer knowledge's management ), where the research included its theoretical and practical aspects coverage of the problem, where the researcher  used the available information in the available scientific sources from one side  , as well as on the hypotheses adopted through analysis and interpretation to diagnose the correlation between the variables of the research firstly  and the relationships of influence between them secondly, where the researcher adopted the method of the sample intentional in order to obtain the required data, through the use of a questionnaire form that prepared for this purpose, and By adopting statistical methods for the analysis of this data provided by the program ( SPSS V.18 ) in addition to adopting the researcher's exploratory approach to analyze the problem. The researcher came to the existence of correlation and effect between the research variables of the research sample of the number (78), so a set of conclusions were indicated, the most important of which was the low level of correlation and effect between the variable of the cognitive share in its three dimensions and the change of the management of the customer's id through the distance ( customer knowledge's management ) About the customer) and this is indicated by the coefficients of the link and the value of T calculated for it in table (3) and (4), the most important recommendations made by the research of the research company is the need to increase interest in knowledge about the customer as it is one of the dimensions of managing the customer's knowledge id to make the process of sharing On her customers.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
إسماعيلأ. (2020). دور التقاسُم المعرِفي في إدارة معرِفة الزبون بَحث إستطلاعي لعينة مِن العاملين لدى شَركة أسيا سيل للهاتف النقال في العراق. Warith Scientific Journal, 2(1), 31-45. Retrieved from http://wsj.uowa.edu.iq/index.php/warith/article/view/41