الكفاءة الذاتية المدركة كمتغير وسيط بين القيادة التشاركية والأداء الإبداعي
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
المستخلص. يهدف البحث الحالي إلى معرفة العلاقة بين الكفاءة الذاتية المدركة كمتغير وسيط بين القيادة التشاركية والاداء الابداعي في ثلاثة جامعات وهي (بغداد , وكربلاء, والمثنى ), . ومن أجل تحقيق ذلك تم اعتماد المتغير المستقل القيادة التشاركية على مقياس (Wood,2005:81) , في حين اعتمد المتغير التابع الاداء الابداعي على مقياس (O'Regan,2011:8) , والمتغير الوسيط الكفاءة الذاتية المدركة اعتمد على مقياس (21:Scholz&Schwarzer,2002) ,اذ ان جميع مقاييس البحث كانت احادية البعد. وتم اختيار عينة البحث بثلاث جامعات هي (بغداد، كربلاء، المثنى) شملت عينة البحث (468) من مستويات عليا (عمداء , واعضاء مجالس كليات) , باستثناء امين المجلس . اذ وزعت في جامعة بغداد ( 246) استمارة استبانة, ووزعت في جامعة كربلاء (126) استمارة استبانة , اما في جامعة المثنى وزعت فيها (96) استمارة استبانة . وقد استخدمت عدد من الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات ,إذ استخدم اختبار التوزيع الطبيعي ,والتحليل العاملي التوكيدي ,ومجموعة من الإحصاءات الوصفية وكذلك تحليل ارتباط (Pearson) وتحليل الانحدار بإستخدام نمذجة المعادلة الهيكلية وتحليل المسار ((Path Analysis. ومن أهم الاستنتاجات التي توصل إليها البحث هي وجود تأثير مباشر للقيادة التشاركية في الأداء الإبداعي، وتأثير غير مباشر للقيادة التشاركية في الأداء الإبداعي عن طريق الكفاءة الذاتية المدركة على مستوى الكليات المبحوثة في العراق.
Abstract. The present research investigates the relationship between perceived self-efficacy as an intermediate variable between shared leadership Innovative Performance in three universities (Baghdad, Karbala, and Muthanna). To achieve this, the independent variable shared leadership was based on the scale (Wood, 2005: 81) while the variable of Innovative performance was based on the scale (O'Regan, 2011: 8), and the median variable perceived self-efficacy was based on the scale (21: Scholz & Schwarzer, 2002), as all search criteria were one-dimensional. The research sample was chosen in three universities: (Baghdad, Karbala, Muthanna). The sample of the research sample (468) is from high levels (deans, members of faculties councils), you have the Secretary of the Council. In the University of Baghdad, 246 questionnaires were distributed, and 126 questionnaires were distributed in Karbala University. As for the University of Muthanna, 96 questionnaires were distributed. I have used a number of appropriate statistical methods for data analysis, because they use the normal distribution test, confirmatory factor analysis, a set of descriptive statistics as well as Pearson correlation analysis and regression analysis using structural equation modeling and trajectory analysis. Among the most important conclusions reached by the research are the presence of a direct impact of shared leadership on Innovative performance, and an indirect impact of shared leadership on Innovative performance through perceived self-efficacy at the level of the research colleges in Iraq.