دور التدقيق التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة دراسة تحليلية استطلاعية لأراء عينة من المدراء في شركة الفرات العامة للصناعات الكيمياوية والمبيدات/بابل سدة الهندية

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

ليلى محسن حسن الحكيم
أمل محمد سلمان

Abstract

المستخلص. تناول البحث الحالي دور التدقيق التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة ، ويقدم البحث متغيرات حديثة ومهمة في العلوم التسويقية بشكل مفاهيمي موضوعي وتطبيقي عملي. ويهدف البحث الى قياس تأثير التدقيق التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة في مجتمع البحث. وحاول البحث تقديم اطار نظري لمتغيري البحث اعتماداً على ما قدمه المنظرين في هذا المجال، واطار عملي تحليلي لآراء عينة المدراء ورؤساء الأقسام ومدراء الوحدات والشُعَب في شركة الفرات العامة للصناعات الكيمياوية والمبيدات / بابل – سدة الهندية بلغت (100) مستجيباً، وتم التعبير عن متغير التدقيق التسويقي كونه متغيراً مستقلاً من خلال أبعاده الفرعية هي (تدقيق البيئة التسويقية، تدقيق الاستراتيجية التسويقية، تدقيق التنظيم التسويقي، تدقيق النظم التسويقية، تدقيق الإنتاجية التسويقية، تدقيق الوظيفة التسويقية)، أما الميزة التنافسية المستدامة كمتغير معتمد من خلال أبعادها الفرعية هي (الجودة المتفوقة، الكلفة المنخفضة، الاستجابة المتفوقة للزبائن، المرونة). وقد استخدم البحث الاستبانة كأداة قياس أساسية لجمع البيانات التي وظفت لاختبار فرضيات البحث، وتوصل البحث الى جملة من الاستنتاجات وكان من أبرزها مدى توافر متغير التدقيق التسويقي في الشركة ضمن مستوى مرتفع مما يؤشر توجه الشركة نحو استخدام أفضل الممارسات التسويقية التي تعتمد على مهارات التسويق وجودة الإدارة في عملية تقييم أداؤها واتخاذ القرارات التصحيحية اللازمة و تشخيص عناصر القوة والضعف للشركة. ويوصي البحث الى التركيز المتزامن على الاستفادة من مرتكزات التدقيق التسويقي ومزاياه المتحققة فضلاً عن تبني مقومات الميزة التنافسية المستدامة والعمل على تحقيقها.


Abstract. The present research deals with the Role of Marketing Audit in achieving Sustainable Competitive Advantage, The research presents important and modern variables in marketing science in an objective conceptual and practical application. The research aims to measure the impact of Marketing Audit in achieving Sustainable Competitive Advantage in the research community. The research tried to provide a theoretical framework for the two variables of research based on the theorists in this area, An analytical framework for the opinions of a sample of directors, heads of departments, and unit and division directors in Al-Furat State Company for Chemical Industries and Pesticides / Babel - Sidat Al-Hindi reached (100) Respondents. Marketing Audit is expressed as an independent variable through its sub-dimensions (Auditing the Marketing Environment, Auditing the Marketing Strategy, Marketing Organization Audit,  Marketing Systems Audit, Marketing productivity Audit, Marketing Job Auditing) ,The Sustainable Competitive Advantage as an dependent variable through its sub-dimensions is (Superior quality, Low Cost,  Superior Customer Response, Flexibility). The research used the questionnaire as a basic measurement tool to collect data that was used to test the research hypotheses, The research reached a number of conclusions and was the most prominent Availability of the marketing audit variable in the company within a high level This indicates the company’s orientation towards the use of marketing best practices that depend on marketing skills and management quality in the process of assessing its performance and making the necessary corrective decisions and diagnosing the strengths and weaknesses of the company. Search recommends, Concurrent focus on making use of the advantages of marketing auditing and its benefits as well as adopting the elements of sustainable competitive advantage and achieving them.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
الحكيمل., & سلمانأ. (2020). دور التدقيق التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة دراسة تحليلية استطلاعية لأراء عينة من المدراء في شركة الفرات العامة للصناعات الكيمياوية والمبيدات/بابل سدة الهندية. Warith Scientific Journal, 2(1), 97-116. Retrieved from http://wsj.uowa.edu.iq/index.php/warith/article/view/45